Kronjyllands Begravelsesforretning - Et spørgsmål om tillid!

Når du mister en af dine nærmeste, efterlader de ikke blot minder hos dig. Der vil ofte også være en arv, der skal gøres op ud fra afdødes testamente. Men udover den klassiske arv findes der i dag også den digitale arv. Den digitale arv er alt det, som afdøde har samlet på sine digitale enheder som telefon, computer og i skyen.

Efterladt: Sådan håndterer du afdødes digitale arv

Afdøde personer kan have flere digitale profiler og der er derfor en del data der kan arves digitalt. Det kan være diverse profiler på de sociale medier som Facebook, Instagram, Google-konto, Twitter blandt mange andre. Her får du en hjælp til, at få styr på den digital arv.

Vi har lavet en tjekliste med en masse af de mest grundlæggende digitale fodaftryk, profiler og abonnementer, som afdøde har, eller kunne have.

Tjeklisten til den digitale arv er selvfølgelig til gratis download. Klik på knappen nedenfor og en PDF åbner op i et nyt vindue i browseren, hvorfra du så kan printe den eller gemme den på din computer.

DOWNLOAD TJEKLISTE

*Tjeklisten er kun vejledende og ikke alle punkter passer til enhver. Vi modtager meget gerne feedback på om der mangler punkter, mangler vejledning eller andre kommentarer.

E-mail og e-Boks kan indeholde vigtige oplysninger

Det kan måske virke som en uoverskuelig opgave at håndtere den digitale arv. En god start er at få et overblik over, hvilke enheder, platforme og konti afdøde har både på sin telefon og computer.

Sociale medier, e-mail og e-Boks er nogle af de steder, du som pårørende kan have brug for at få adgang til, hvis en af dine nærmeste dør.

Mails, billeder eller dokumenter vil du måske gemme, eller også vil du slette profilerne fra nettet, så de ikke dukker op i søgninger, efter din kære er død.

Hvis afdøde inden sin død har givet dig de nødvendige loginoplysninger til sine konti, kan du ofte få adgang til den digitale arv. Det kan derimod være en mere kompliceret proces, hvis du ikke kender disse oplysninger. Her er dokumentation vigtig. Med den rette dokumentation kan du tage kontakt til virksomheden bag afdødes konti og på den måde anmode om adgang til den digitale arv. Denne dokumentation består ofte af to dele: Dokumentation på at du er i familie med afdøde og en dødsattest.

Det er især relevant at få adgang til afdødes offentlige brevkasse som e-boks og borger.dk, da denne kan indeholde mange vigtige dokumenter. Gennem e-boks.dk kan du udfylde en formular, der kan give dig adgang til afdødes digitale dokumenter.

Digital arv: Sådan gør du som pårørende

E-mail og andre konti kræver et brugernavn og en kode for adgang til dem. Kender du ikke koden, kan det blive meget svært, at få slettet profiler eller få adgang til indholdet.

Problemet kommer du i forkøbet sådan:

  • Overvej, hvad du vil gøre med billeder, dokumenter og andet, som du kan støde på, når du skal have adgang til afdødes konti… Læs mere her: Forbrugerrådet Tænk
  • Kontakt virksomhederne bag de forskellige konti ved, at bruge deres kontaktformularer eller email-adresser for, at anmode om at få adgang til eller slette profilen eller kontoen.
  • Danske virksomheder: Er virksomheden dansk, kræver det en skifteretsattest. Den beviser, at du er den retmæssige til at tage hånd om afdødes arv – herunder den digitale arv.
  • Udenlandske virksomheder: Er virksomheden udenlandsk, kræver det ofte dokumentation på, at personen er død for at få lukket kontoen… Læs mere her: Forbrugerrådet Tænk

Sådan anmoder du virksomheder som Facebook, Twitter og Yahoo om lukning af profiler

Som pårørende kan du få adgang til en persons e-Boks, inden personen dør, hvis personen har valgt, at du skal have adgang. Læs mere om Googles og e-Boks’ funktioner, der kan give pårørende adgang personers konto.

Når du står tilbage med afdødes digitale arv og har fået adgang til vedkommendes e-boks, kan du med den rette dokumentation udfylde en formular, der afmelder digital post hos afdøde fra private virksomheder. Du har også mulighed for at melde din kæres bortgang til sociale medier. Her kan Facebook lave afdødes private side om til en mindeside. På den måde vil afdødes familie og venner fortsat have adgang til opslag og billeder, der er delt på siden, men I vil ikke længere få påmindelser om personens fødselsdag.

Hvem skal tage stilling til hvad?

Som pårørende skal du tage stilling til, hvad der er vigtigt for dig at gemme. Dette kan både være digital arv, der har en personlig betydning, men det kan også være vigtige dokumenter af mere praktisk karakter. Derudover kan det også være en god ide at tale med resten af familien og afdødes venner om, om der er billeder eller videoer, som de gerne vil have gemt.

Få hjælp og støtte i den svære tid

Der er mange praktiske forhold, der skal håndteres i forbindelse med et dødsfald.
Den digitale arv er blot et af dem. Derfor er vi hos Kronjyllands Begravelsesforretning klar til at stå ved din side. Vi lytter til dig, besvarer dine spørgsmål og hjælper med de praktiske detaljer i forbindelse med dødsfaldet.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/digital-arv/efterladt-saadan-haandterer-du-afdoedes-digitale